Examens, vakantieplannen en hoop op sneeuw - Reisverslag uit Salo, Finland van Margriet, Lukas, Gerdina, Arie, Eelke Finland - WaarBenJij.nu Examens, vakantieplannen en hoop op sneeuw - Reisverslag uit Salo, Finland van Margriet, Lukas, Gerdina, Arie, Eelke Finland - WaarBenJij.nu

Examens, vakantieplannen en hoop op sneeuw

Door: Margriet

Blijf op de hoogte en volg Margriet, Lukas, Gerdina, Arie, Eelke

16 Oktober 2010 | Finland, Salo

Hallo lieve allemaal!

Allereerst onze excuses voor onze blog-vertraging! Waar we vaak proberen ongeveer elke week een teken van leven te geven, zaten de afgelopen weken gewoonweg te vol om de rust te vinden! Aangezien we vanaf vanavond vakantie hebben, vormde dat een mooie gelegenheid voor een nieuwe en zeer uitgebreide update.

EELKE
Laten we maar meteen met goed nieuws beginnen; het gaat goed! Sterker nog, sinds een paar dagen zijn Eelke’s klierende nieren verdwenen. De pijn is weg en ze is weer net zo gezond als tevoren. Gelukkig heeft ook de echo, die 1,5 week geleden gepland stond, niets afwijkends laten zien en hebben de bloed- en urinetesten laten zien dat de infectie weg is. Nogmaals erg bedankt voor alle belangstelling, gebeden, betrokkenheid en lieve kaartjes!

Daarnaast heeft Eel de afgelopen week heerlijk kunnen genieten van het bezoek van Rieneke en Jan-Willem (zus en zwager). Wij werden allen in dat genot meegesleurd doordat ze vier heerlijke pakken Douwe Egberts hadden meegebracht! Dit alles was een mooie nieuwe aftrap van het genietdeel van Eelke’s Hoge Noorden Avontuur!

EXAMENS EN STUDIE
Zoals gezegd was het druk de afgelopen weken. We hebben ons niet hoeven vervelen! Ons eerste Engelse essay is geschreven en presentaties zijn en worden gemaakt.

Ook hebben we twee weken terug ons eerste examen gehad; Anatomie en Fysiologie. We hebben de omstandigheden zo goed mogelijk geprobeerd te benutten om ons goed voor te bereiden, maar helaas was een goede voorbereiding dit keer niet het halve werk. We hebben vandaag alle vijf te horen gekregen dat ons gezwoeg een motiverende nul als eindresultaat heeft gekregen. We zullen dus alle vijf voor de herkansing moeten gaan.
Nu is dit gelukkig wel net wat minder dramatisch dan het klinkt, want het Finse schoolsysteem beoordeeld op een schaal van 0-5, waarbij je met een 1 je examen al hebt gehaald. Desalniettemin zullen we ons opnieuw over de stof moeten gaan buigen.

Veel tijd om in te zitten over het (toen nog onbekende) resultaat van het eerste examen hadden we niet, aangezien het volgende examen gepland stond voor gisteren. De afgelopen twee weken zijn dan ook volop gevuld geweest met denken aan en bezig zijn met één en al medicaties, de indicaties daarvoor en bijwerkingen ervan. Denk bijvoorbeeld aan pijnmedicatie, antibiotica, antivirals, antifungals, diuretica, corticosteroiden, medicatie voor longziekten, de schildklier en noem maar op. Gelukkig vonden we het allemaal erg interessant, maar het was gewoonweg teveel om in die twee weken in ons hoofd te krijgen én te onthouden! Ongeacht het (nu nog onbekende) resultaat zijn wij in ieder geval trots op onszelf, gezien alle moeite die we in het leren hebben gestoken. Eelke heeft dit tweede examen trouwens niet kunnen maken, doordat ze de avond van tevoren helaas bedorven melk had gedronken - dit met alle gevolgen van dien.

Ondertussen zijn we ook weer verder gegaan met ons research, waarbij we blij zijn dat de eerste twintig artikelen zijn samengevat. Vandaag hebben we na veel gebrainstorm eindelijk onze introductie en definitieve hoofdvraag en deelvragen af, dus dat is fijn! En gelukkig beginnen we er steeds meer in te komen en enthousiaster te worden. Komende dinsdag gaan we weer verder.

Wat ook zeker meldingswaardig is, is dat we onze eerste studiepunten binnen hebben! Alle vijf hebben we onze Tutorials (les met casus, brainstorm, vraag en essay) gehaald en zijn onze Clinical Labs (praktische verpleegkunde lessen) met een voldoende afgesloten!
Onze Degree-student-klasgenoten waarmee we deze lessen hebben, zijn trouwens erg gezellig om mee in de klas te zitten. Het voordeel is dat ze allemaal Engels kunnen en ook lekker kunnen kletsen, dus dat is leuk. En ze hebben aardig veel kennis, wat ons weer verder motiveert.

VAKANTIE EN PLANNEN
Net als de studenten in Nederland hebben we de komende week herfstvakantie! Wat zijn we stiekem dankbaar dat we hier in Finland geen bijbaantje hebben en niet al onze tijd daar aan kwijt zijn. Nu onze dagen in Finland vaak al bomvol zitten met studie, research en onze enigszins beperkte leefwereld, vragen we ons steeds meer af hoe jullie dat multitasken in Nederland toch allemaal doen! Hopelijk nemen jullie de komende week ook wat rust?;) Naast studeren, researchen en het voorbereiden van presentaties, zijn wij namelijk wel van plan ook weer wat meer van Finland te genieten de komende week!

- GERDINA
Gerdina zal daar haar handen vol aan hebben, want die mag vanaf morgen heerlijk genieten van de aanwezigheid van haar ouders en zus, die gezellig een week langskomen. Met als aftrap een weekendje Helsinki, moet dat genieten best goedkomen!

- ARIE, LUKAS, EELKE EN MARGRIET
Naast Gerdina willen ook Arie, Lukas, Eelke en Margriet de eerste vakantiedag morgen goed benutten. Dit zal beginnen met het opstaan op een verpleegkundig verantwoord tijdstip en dát op de zaterdag! Maar het is met een goed doel; een heerlijke wandeling naar een groot meer met eilanden bij ons in de buurt. We hadden bedacht dat het wel leuk zou zijn om daar rond 06.30 uur ’s ochtends heen te gaan, zodat we de ochtendrust en zonsopgang hebben. Zeer warm gekleed en bewapend met thermoskannen koffie, wat te eten en natuurlijk onze wandelschoenen gaan we hopelijk lekker genieten! Weer eens wat anders, dachten we zo.

Voor de rest van de week hebben we van onze student-tutors Katri en Monica twee grote tassen vol met dvd’s gekregen, dus we kunnen ons prima vermaken! Dat we tijdens ons verblijf in Finland tot nu toe nog maar één dvd hebben gekeken, zullen we even buiten beschouwing laten. Het is natuurlijk hartstikke lief dat ze zo goed voor ons zorgen!

Verder zullen Irene (CHE klasgenoot) en haar vriend gezellig een dagje op bezoek komen en zijn we van plan om de komende week een aantal dagtrips te gaan maken. Tot nu toe staan Helsinki, Naantali en Tampère als mooie en leuke plekken op ons verlanglijstje, dus dat gaan we nog even uitzoeken.

Of we er deze vakantie nog aan toekomen is nog even de vraag, maar voor de komende tijd hebben we bedacht om met Katri, Monica en misschien wat anderen naar een ijskockey-wedstrijd te gaan! Omdat dit de nationale sport is in Finland, behoren we dit toch wel eens van dichtbij te gaan bekijken. We hebben er zin in! En daarnaast heeft Katri ons ook uitgenodigd om bij haar thuis langs te komen, dus genoeg Finse-cultuur-ervaringen voor ons!

WEER EN TEMPERATUUR
Wat het weer betreft merken we steeds meer dat we in Finland zitten. De temperatuur heeft het namelijk erg naar z’n zin rond en onder het nulpunt. Gelukkig laat de zon zich ook wel zien, maar met veelal een koude wind erbij voelt de temperatuur alsnog al gauw kouder dan dat de thermometer aangeeft. Voor deze thermometer rennen we trouwens elke keer snel naar vier huizen verderop – waarbij we er vervolgens een sport van maken om de juiste temperatuur te raden. Maar goed, zo erg vinden we de kou niet, want.. kou betekent sneeuw! In ieder geval, in onze beredenering. De afgelopen week kwam de sneeuw al wat meer naar het zuiden van Finland en hoorden we berichten over te verwachte natte sneeuw; het is een begin! Als een klein kind zo ongeduldig houden we de wolken en het uitzicht al in de gaten. Als het weer dan toch naar Nederlandse begrippen koud is, mag het best een wit decor hebben. Volgens de Finnen zijn we de sneeuw eind december hoe dan ook toch wel zat. We zullen zien!

Lukas heeft deze kou gisteravond trouwens aan den lijve ondervonden, toen hij midden in de nacht maar 2,5 uur op zijn bus heeft hoeven wachten. Wat zal hij daarna lekker hebben genoten van zijn warme bed..

LAST BUT NOT LEAST
Wat misschien ook nog wel leuk is om te vertellen, is dat vooral Arie zich prima vermaakt in de sportschool en het zwembad hier in de buurt. Meerdere keren per week is hij daar lekker aan het genieten en zich aan het uitsloven – In ieder geval, dat nemen wij aan?
Gelukkig gaat Lukas ook af en toe met hem mee, dus dan hebben we een soort check-up van de daadwerkelijke fanatiekheid van de sportschoolbezoekjes.
De meiden zijn de komende week/weken toch echt van plan om hun eerste bezoek aan de sportschool te gaan brengen, met als reden dat Eelke nu ze weer beter is weer aan haar topconditie kan gaan werken.

Verder is Margriet afgelopen weekend onder het mom van multitasken in Nederland verhuisd. Dankzij haar lieve vrienden is alles helemaal goed gegaan en kan ze rond kerst dus in een écht huis intrekken, met werkende verwarming en warm water!

In de tussentijd zijn we hier op de Hakastaronkatu de andere exchangers al weken aan het voorbereiden op Sinterklaas. Wat dát kennen ze natuurlijk nog niet! Onze uitleg leverde in het begin wel aardig wat lachende en verbaasde gezichten op, maar vergeten zullen ze het niet meer! Maar goed, we geven ze groot gelijk. Hoe geloofwaardig is het nou om aan Spanjaarden te vertellen dat Sinterklaas in principe uit Spanje komt? In ieder geval; de meegebrachte pepernoten van Rieneke, Jan-Willem en co zullen meer dan goed van pas komen!

Als allerlaatst hebben we gehoord dat er op zondag 24 oktober een Engelstalige worshipdienst komt in één van de twee kerken die we bezoeken. Er komt een Amerikaanse spreker en een Nederlandse worship-leader:) We kijken er nu al naar uit om lekker in het Engels te kunnen zingen en de preek zonder vertaling te kunnen verstaan.

Goed, ik geloof dat deze update lang genoeg is geworden! Aangezien het na middernacht is en morgen onze vroege ochtendwandeling gepland staat, ga ik gauw mijn bed opzoeken!

Heel veel liefs uit ons koude Hoge Noorden!
Arie, Lukas, Gerdina, Eelke en Margriet

Foto's van onze reis kunnen jullie bekijken door op de volgende link te klikken:http://picasaweb.google.com/101404240747103510819
(Voor mensen die niet bekend zijn met Picasa; elke foto op de beginpagina is een album)

Video's van onze reis kunnen jullie bekijken door op de volgende link te klikken:http://www.youtube.com/user/barendrechtarie (Video's staan onder 'uploads' )

Onze Wist-je-datjes kunnen jullie bekijken door op de volgende link te klikken:http://onshogenoordenavontuur.waarbenjij.nu/?page=message&id=3594023

• 16 Oktober 2010 - 09:29

Oma Margriet:

erg leuk om jullie te volgen in finlandsterkte met de komende examens!!!

• 17 Oktober 2010 - 10:23

Tanja De Raadt:

Hoi Gerdina,
    Wat leuk dat je bezoek hebt! Heel veel plezier met je familie deze week.
    Groetjes, Tanja

• 17 Oktober 2010 - 10:58

Hanna Mourik:

Geniet van jullie vakantie daar!

• 18 Oktober 2010 - 13:39

Aartje Ligtermoet:

Hallo allemaal, Jullie zijn er maar druk mee, deze herftvakantie hebben jullie ook wel nodig volgens mij,geniet ervan allemaal!!
    Lieve Eelke, fijn dat je weer helemaal beter bent en vanaf nu geen rare dingen meer uithalen hoor,leuk voor je dat je zus en zwager geweest zijn, geniet nu ook maar van je vak.succes met alles,
    groetjes en liefs Aartje

• 19 Oktober 2010 - 11:02

Femke:

Heej mensen!

Leuk om weer wat te lezen. Geniet van de vakantie komende week!

Liefs Femke

• 19 Oktober 2010 - 20:43

Petra:

Oh Eelke, wat fijn dat je weer beter bent!! En ook geen rare dingen meer doen zoals bedorven melk drinken etc, want hoelang je dan in deze gezonde toestand blijft?!
    Lekker genieten van jullie vakantie, genoeg plannen zo te lezen! En lekker alvast genieten van de sinterklaas-voorpret!

Dikke kus uit Nederland!

• 22 Oktober 2010 - 14:55

Pappa Margriet:

Mooi solidair clubje zijn jullie: gewoon met z'n allen zakken voor je examen... 't Is overigens in NL ook al koud aan het worden, maar bij jullie toch iets meer. Prachtige wandeling lijkt me dat, maar waar waren nou de restaurantjes, pubs, Spa-resorts etc waar jullie zo van dromen? Overigens las ik de kop hierboven aanvankelijk snel als: Examens, vakantieplannen en een hoop sneeuw. Hey, wie is die NL worshipleader die overkomt? Tomas Sagstrom is ook aardig actief in het hoge noorden (meestal Zweden). Liefs van JR

• 24 Oktober 2010 - 14:57

Leonie:

fijn dat je wwer helemaal gezond bent eelk! alleen een beetje jammer van jullie van het zakken , foei toch!
    Wel erg mooi dat je emt een 1 al een voldoende hebt; zouden ze hier ook aan moeten schaffen :P

Hier begint de kou ook aal aardig te komen maar heb toch medelijden met jullie dat jullie er al volop in zitten..

Succes weer na de vakantie! Xx

• 02 November 2010 - 21:12

Lianne:

Superleuk om jullie verhalen te volgen! Geniet ervan, voordat je het weet is het alweer december!