Goed nieuws en ons laatste weekie… - Reisverslag uit Salo, Finland van Margriet, Lukas, Gerdina, Arie, Eelke Finland - WaarBenJij.nu Goed nieuws en ons laatste weekie… - Reisverslag uit Salo, Finland van Margriet, Lukas, Gerdina, Arie, Eelke Finland - WaarBenJij.nu

Goed nieuws en ons laatste weekie…

Door: Gerdina

Blijf op de hoogte en volg Margriet, Lukas, Gerdina, Arie, Eelke

13 December 2010 | Finland, Salo

Hallo lieve volgers van ons hoge noorden avontuur…
Een van de laatste blogs alweer, maar we houden de moed erin, want we zijn nu zo ervaren in het ‘blogschrijven’ en willen jullie maar al te graag mee laten genieten van onze avonturen!

Allereerst hebben we supergoed nieuws:
Afgelopen week hebben we een toets en een presentatie gehad en: ook GEHAALD!! Wat waren we hier blij mee zeg! De toets was niet verwacht en ondanks onze 1 als cijfer zijn we er super trots op!
En de presentatie was met een 4 bekroond en daarmee is het vak ‘Social and Health Care Provision in Finland’ afgesloten en zijn de 2 studiepunten binnen!
Vandaag hebben we, met uitzondering van Arie, onze herkansing van het 2e examen gehad over medicijnen, het resultaat wordt nog even afwachten… maar we hebben er goede hoop op! Woensdag hebben we ons allerlaatste examen Fins, maar dat zien we met vertrouwen tegemoet.
We merken wel dat het einde echt in zicht komt, zoveel laatste dingen die nog even moeten gebeuren en af moeten. Het zijn dus geen rustige laatste dagen. Maar dat maakt het ook wel weer leuk, en zo kunnen we tot de laatste minuut van onze studietijd hier genieten:)

Sinterklaas is ook in Finland geweest, nadat we hem eerst hartelijk welkom hebben gezongen, hebben we ons kostelijk vermaakt met de meest creatieve en geweldige gedichten. Voor allemaal was er ook een leuk cadeautje. Ondertussen hebben we genoten van de overheerlijke sinterklaas pepernoten, schuimpje, chocoladeletters en speculaas. Bedankt lieve vrienden en familie!

Afgelopen vrijdag is Margriet alweer 24 geworden. We hebben haar verrast met een heerlijk lekker luchtje, waar ze zelf maar 1/3 aan mee hoefde te betalen, haha. Voordat we aan de overheerlijke, vieze, creatieve, low-budget en snelle studentikoze taart konden beginnen hebben we nog in allerlei talen voor haar gezongen. Wat echter wel smaakte was haar verjaardagsdiner: typisch Finse rendier met aardappelpuree door de vegetariër bereid… met soms wat kokhalsneigingen, want het zag er niet heel smakelijk uit voordat het op het bord belandde. Maar het was een leuke Finland-experience!
Een verjaardagsfeest was niet nodig want ‘s avonds hadden we de ‘Farewell to Salo’-party en hebben met dat feestje alvast afscheid genomen van de andere exchangers en van sommige tutors. De rest komt deze week. Het is wel heel raar om te beseffen dat de mensen waar we de afgelopen maanden mee op hebben getrokken en een deel van ons leven zijn geworden, weer moeten worden losgelaten. Ons leven gaat in Nederland zonder hen verder, terwijl een deel van de exchangers na de kerstvakantie weer verder gaat met hun Finland leven. Maar ondanks dat zien we er wel naar uit om weer terug naar Nederland te gaan. Een paar weken terug mochten we er nog niet over praten, maar nu is het goed en hebben we er rust bij en ook wel weer zin om onze familie en vrienden te gaan zien!
Maar ik dwaal af: we waren gebleven bij dat we genoten hebben van de afgelopen dagen, haha.
Zondag hebben we met z’n vijven een rondreis door het mooie, besneeuwde Finland gemaakt. Om 6 uur gingen de wekkers en om kwart voor 7 stonden we buiten om richting de trein te lopen: we gingen eindelijk ons plan waarmaken om naar Tampere te gaan!
Na 3,5 uur treinen waren we er dan eindelijk! We zijn naar het Särkänniemi Adventure Park geweest waar een 120m hoge uitkijktoren staat. En het was een adventure, maar wat een mooi uitzicht! Over de stad, maar ook over het meer wat ernaast ligt, normaal gesproken ‘blauw’ van het water, maar nu helemaal wit en bevroren met af en toe een eiland; het was sprookjesachtig! En daarnaast hebben we nog 2 kerken bezocht. Alles moest in een korte tijd van 3 uur, want om 2 uur ging de trein naar Helsinki, waar we een kerkdienst hebben bezocht. Een internationale dienst, met alle mogelijke nationaliteiten. We hebben genoten van het samen zingen en het kerst vieren met deze gemeente. Snel nog een bezoekje brengen aan de Mac en snel de trein in terug naar huis. Het was een redelijk stille rit, doordat we nogal moe waren en met dopjes muziek in onze oren zaten. Het was een heerlijk dagje tussenuit!

Ondertussen hebben we ook wat minder leuk nieuws: de pijn bij Eel is weer opgespeeld. Vanochtend is ze naar de schoolnurse geweest, waar bleek dat ze geen infecties of ontstekingen heeft. Er is dus niets gevonden, en dat vinden wij maar niets ;) Vanmiddag heeft ze een goede dosis pijnstillers meegekregen vanuit het ziekenhuis. Mede met het oog op de terugreis willen we vragen of jullie voor haar willen bidden.

Komende week wordt dus nog druk; de laatste toets, het inpakken en afscheid nemen. Zaterdag gaan we op naar Stockholm, waar we ons avontuur met z’n vijven gaan afsluiten. Maar we gaan genieten van alles en zien uit naar jullie!

Liefs de Dutchies!

Ps. Rara, wat klopt er niet aan deze blog?

Foto's van onze reis kunnen jullie bekijken door op de volgende link te klikken:http://picasaweb.google.com/101404240747103510819
(Voor mensen die niet bekend zijn met Picasa; elke foto op de beginpagina is een album)

Video's van onze reis kunnen jullie bekijken door op de volgende link te klikken:http://www.youtube.com/user/barendrechtarie (Video's staan onder 'uploads' )

Onze Wist-je-datjes kunnen jullie bekijken door op de volgende link te klikken:http://onshogenoordenavontuur.waarbenjij.nu/?page=message&id=3594023

• 13 December 2010 - 20:27

Femke:

Uhm, hij is korter dan anders?!

• 13 December 2010 - 22:07

Tjitske:

Fem, helder licht! Dat is het. Dat ik daar niet op kwam.

• 14 December 2010 - 07:28

Bob De Raadt:

Het is weer geweldig om te lezen wat jullie meegemaakt hebben. De reis naar Tampere en daarna naar Helsinki zal prachtig geweest zijn. Geniet van de laatste dagen in Finland. Succes met de toets Fins en beterschap voor Eelke. Alvast een goede tijd in Stockholm en een goede, voorspoedige terugreis toegewenst.
    Groet, Bob de Raadt

• 14 December 2010 - 10:13

Hanna Mourik:

Geniet nog even van de laatste daagjes, goede terugreis, en Eelke doe rustig aan! Liefs.

• 14 December 2010 - 21:27

Lukas:

Mar! Dat je zo graag de oudste wil zijn dat je er zelfs een leugen over in onze blog zet? Dit gaat sinterklaas onthouden voor volgend jaar!

• 15 December 2010 - 09:37

Margriet:

Wat een oplettendheid! Maar ik heb de blog niet geschreven, so don't just blame me!;) Voel me al oud genoeg!

• 15 December 2010 - 12:19

Leonie:

hmm mar, ik dacht toch echt dat je 23 was geworden...of heb je ons al die tijd voorgelogen ;)
    Geniet van jullie laatste week en doe nog wat jullie wilde doen.. Veel sterkte met afscheid nemen en Eel, heel veel beterschap, ik hoop dat het snel over zal zijn!
    Ik denk aan jullie..
    Liefs Leo

• 16 December 2010 - 10:11

Aartje Ligtermoet:

Een goede thuisreis allemaal.
    Lieve Eelke ik bid voor je dat de pijn weer over mag gaan,ik hoop dat ze in ons landje er achter komen wat nu de oorzaak is van alle pijn .
    Een goede reis toegewenst en ik denk aan je.
    De groetjes voor iedereen en bedankt voor de leuke reisverslagen!!
    veel liefs, Aartje

• 17 December 2010 - 14:48

Lianne:

Heel veel plezier de laatste dagen!

• 17 December 2010 - 20:55

Pa Van Lukas:

Hoe kun je nu een toets halen met een 1??
    Maar goed....wij wensen jullie een fantastische reis terug. Gelukkig waren de tickets net op tijd. En de sneeuw hier ook. Krijgen we wat gevoel bij jullie plaatjes uit FI.
    Voor Lukas: we hebben weer een nieuwe voorraad Belgische Blauwe. Smaakt ongeveer als Zeewolds rendier. Willen jullie allemaal proeven? Reis dan via E. We hebben hier nooit files.
    Pas goed op elkaar.

• 18 December 2010 - 09:51

Pa Van Margriet:

Jullie zitten er naast! Natuurlijk is Margriet 24 geworden; ik was er zelf bij. Haar ultieme wraak op haar tweelingbroer die 23 werd. Wat ECHT niet klopt is het kaartje rechtsboven waaruit blijkt dat jullie in Burkina Fasso zitten.

Verslag uit: Finland, Salo

Margriet, Lukas, Gerdina, Arie, Eelke

Hallo! Terwijl onze vrienden en 'klasgenoten' van jaar 3 HBO-Verpleegkunde in Ede met hun minoren starten, gaan wij met z'n vijven aan Ons Hoge Noorden Avontuur beginnen! Dit avontuur houdt voor ons in dat we voor 4 maanden gaan studeren aan de Turku University of Applied Sciences, in Salo, Finland. Dit houdt onder andere veel verpleegkundig gerelateerde vakken in, medische en medicatie-kennis, een lading lessen 'Finnish for Beginners' en Engelse lessen waarin we ons Engels kunnen bijschaven door onder andere het geven van presentaties en het voeren van debatten. Daarnaast zullen wij met z'n vijven een onderzoek gaan doen. Over de precieze invulling hiervan wordt nog hard gebrainstormd. En als laatste hopen we gewoon goed te kunnen genieten van het land, de (hopelijk) mooie natuur, elkaar en onze (hopelijk) gezellige internationale mede-studenten! Tussendoor hopen we jullie door middel van deze site een beetje op de hoogte te kunnen houden!

Actief sinds 26 Juli 2010