Fans en klappertandende kou - Reisverslag uit Salo, Finland van Margriet, Lukas, Gerdina, Arie, Eelke Finland - WaarBenJij.nu Fans en klappertandende kou - Reisverslag uit Salo, Finland van Margriet, Lukas, Gerdina, Arie, Eelke Finland - WaarBenJij.nu

Fans en klappertandende kou

Door: Gerdina

Blijf op de hoogte en volg Margriet, Lukas, Gerdina, Arie, Eelke

28 November 2010 | Finland, Salo

Dag lieve mensen!

We hebben gewonnen!
Je zou je nu wel afvragen: waar gaat het over… Nu, dat is het lange verhaal:)
Nadat we donderdag naar de ijshockeywedstrijd zijn geweest zijn we he-le-maal fan van TPS. De ijshockeyclub uit Turku, die door deze winst geen laatste meer staat, maar een na laatste! Het was echt een heel spannende wedstrijd: na eerst 0-2 achter gestaan te hebben, werd het in de laatste helft goed gemaakt met 3 goals! Dan zijn de Finnen opeens niet meer zo rustig als hoe ze normaal gesproken zijn. Dus wij hebben ook onze ziel en zaligheid in het aanmoedigen van TPS gelegd en het heeft gelukkig geholpen. En het leukste was nog om onze tutors, Katri en Marjo, uit het dak zien te gaan omdat ‘hun’ club eindelijk gewonnen had.
Wij hopen ondertussen dat we nog een keertje een wedstrijd mee kunnen maken, want het was echt heel leuk!

Afgelopen dinsdag zouden we naar Tampere gaan, maar omdat dat te duur werd voor de visite van Margriet zijn we naar Turku geweest en hebben we ons daar vermaakt. We zijn op zoek geweest naar dikke kleren, nieuwe dikke broeken en dat soort dingen. Maar we hebben ook heerlijk koffie en thee gedronken en heerlijk genoten en lol gehad, met z’n allen. Ondanks dat niet iedereen nog geslaagd is qua dikke kleren, was het een geslaagde dag.

Maar naast de leuke dingen, wordt het ook heel hard gewerkt:
Met het research gaat het goed: alle interviews zijn gedaan en aan het uitwerken ervan wordt hard gewerkt. Ook kunnen we zeggen dat 1 subquestion helemaal klaar is en 2 bijna, dus we zijn trots op onszelf! Al beseffen we wel dat we nog lang niet klaar zijn en dat we in Nederland nog wel zat te doen hebben… maar we lopen goed op onze planning, vinden we!
Ondertussen zijn we ook hard aan het leren voor de examen die we over 1 en 2 weken hebben, dus waarschijnlijk gaan onze vrije uurtjes daarin zitten van de week.

Sinterklaas
Ja,ja, Sinterklaas komt ook naar het hoge noorden op 5 december. Dat is het bewijs dat wij erg lief zijn geweest het afgelopen jaar, anders zou hij niet zo’n lange reis maken:) De cadeautjes zijn inmiddels bijna allemaal gehaald en nu zitten we bij elkaar te proberen om eruit te krijgen we wie heeft getrokken, kamers worden krampachtig dicht gehouden, of juist niet als er een goede verstopplek in het huis is gevonden en we prenten in ons hoofd alles wat de ander voor foute opmerking maakt waar we iets mee kunnen in het gedicht… Dus, we zijn hier niets anders aan het doen, dan jullie in Nederland denk ik zo! Wij kunnen in ieder geval niet wachten op het heerlijk avondje.

Maar voordat het sinterklaas is hebben we eerst op 3 december met de andere exchangers een Christmasparty, dus even wennen aan de volgorde, maar dan hebben we het eerste cadeautje alweer op zak voordat sinterklaas komt!

We hebben full house dit weekend:
Nadat Harmen ( een vriend van Margriet) hier een week is geweest, heeft Margriet hem vrijdag naar het vliegveld van Helsinki gebracht en bijna tegelijkertijd haar 2e lichting visite opgehaald. Die zijn met z’n 4en, dus in het appartement van de meiden slapen we nu met z’n 8-en. Maar ondanks de drukte genieten we alle 5 van de visite die langskomt. Ondanks dat ze niet allemaal voor jezelf komt, maar voor een ander.
Luuk is gisteren gaan skiën, samen met het Duitse meisje. We zijn super trots op hem, want het was nog maar de 3e keer dat hij heeft geskied en is maar 2 keer gevallen! En heeft het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht…
In tegenstelling tot Eel…
We hebben vorige week zondag een wandeling naar het eiland gemaakt, maar toen we een heuvel opmoesten is ze onderuit gegaan in de sneeuw omdat het zo glad was… het resultaat is een dikke knie met een heel grote blauwe plek. En alsof dat nog niet genoeg is, is ze in het ijshockeystation verkeerd op zo’n opklapstoel gaan zitten, zodat die dichtklapte voordat ze erop zat… en nu heeft ze ook een heel blauwe rug…
De nursing-zwachtel-skills van Mar en Gerdy zijn inmiddels aardig op de proef gesteld en we hebben ons bekwaam gevonden om dit werk op ons te nemen. En doen het met alle liefde voor Eel!
Inmiddels denken we bij elke stap die ze zet: gaat het goed? Lukt het nog? Want we willen haar liever niet meer zo ziek zien te zijn na de klierende nieren.
En om het nog dramatischer te maken: de weerstand van de meiden is niet helemaal goed meer: we lopen niezend door het huis en met een zere keel en de echinaforce gaat harder dan te voren… nu maar hopen dat het niet overspringt naar app. 6:)

Het is nog steeds super koud hier… we hebben er een hard hoofd in dat we het 0-punt nog gaan zien hier… We hebben namelijk een thermometer gekocht, zodat we precies zien hoe koud het nu is… en er wordt genoeg gebruik van gemaakt. Maar we worden er niet altijd heel vrolijk van: alleen als die op -9 staat in plaats van de -13 of lager die we regelmatig zien. Maar we zijn wel blij dat we na onze Finland carrière kunnen zeggen dat we Finland hebben gezien met sneeuw en kou… anders geloofd niemand ons:) Met onze sneeuwman gaat het goed. Ondanks dat we het gerucht hebben gehoord dat hij een beetje eenzaam is en een vrouw naast zijn zijde wil hebben… Helaas hebben we er nog geen voor hem voorbij zien komen…

En het beste nieuws hebben we voor het laatste bewaard:
DE TERUGREIS IS GEBOEKT!! EINDELIJK! We hoeven dus niet met het vliegtuig, te lopen of te zwemmen, nee, we komen gewoon met de trein aan op Utrecht Centraal! Gelukkig!
We hopen 22 december om half 10 ’s morgens aan te komen! Dan zien we jullie weer!
Maar tot die tijd genieten we nog even met volle teugen van het mooie Finland!

Veel lieve groetjes van ons 5en!

Foto's van onze reis kunnen jullie bekijken door op de volgende link te klikken:http://picasaweb.google.com/101404240747103510819
(Voor mensen die niet bekend zijn met Picasa; elke foto op de beginpagina is een album)

Video's van onze reis kunnen jullie bekijken door op de volgende link te klikken:http://www.youtube.com/user/barendrechtarie (Video's staan onder 'uploads' )

Onze Wist-je-datjes kunnen jullie bekijken door op de volgende link te klikken:http://onshogenoordenavontuur.waarbenjij.nu/?page=message&id=3594023

• 28 November 2010 - 10:28

Babs:

whiiee ik zit bij jullie in de keuken en ik kan na een onderkoeling van gister ( in het bos) beamen dat het AARDIG koud is:D
    maar het is we vet gezellig en we zijn blij met jullie gastvrijheid! sorry als we gerdy en eel wakker hebben gehouden...... :$
    xxxx

• 29 November 2010 - 13:21

Tjitske:

En ik maar smachten naar sneeuw....
    Maar ik ben niet jaloers op jullie -21. Of wel?
    Gelukkig doen jullie best wel heel erg leuke dingen tussendoor, echt superleuk om te lezen.
    liefs

• 29 November 2010 - 14:18

Tjitske:

Gelukkig ging het 5 minuten na mn vorige bericht sneeuwen :P

• 01 December 2010 - 10:42

Dutchies:

Beste Sint en lieve pieten!

We hebben zojuist van jullie gedicht zitten genieten.
    Wat een verrassing zo'n mooie brief
    Echt leuk, gevat en creatief!
    Voor jullie van boosheid beginnen te stomen,
    We hebben het alvast gelezen om in de stemming te komen!
    En van nieuwsgierigheid waren wij bezwijkt ;)
    Maar de sintstemming is bereikt!

Dus met een dankbaar hart en veel relaas,
    Zijn de enige woorden die ons nog resten; Dank u Sinterklaas!

En niet te vergeten; Dank je zwarte piet!
    Arie, Gerdina, Eelke, Lukas en Margriet

• 04 December 2010 - 09:23

Jis:

Hej mar en de rest natuurlijk!
    Helaas heb ik ivm stage niet veel tijd gehad om te reageren maar hou zo af en toe wel jullie verslagen bij! Echt gaaf om te horen en te zien dat je daar zo'n vette tijd hebt :D Dus 22 december komt je terug? Dan zie ik je in de kerstdienst, ben benieuwd naar al je verhalen! Nou meid, succes ook met studeren en het tentamen wat er aan komt!

Liefs, Jiska

Verslag uit: Finland, Salo

Margriet, Lukas, Gerdina, Arie, Eelke

Hallo! Terwijl onze vrienden en 'klasgenoten' van jaar 3 HBO-Verpleegkunde in Ede met hun minoren starten, gaan wij met z'n vijven aan Ons Hoge Noorden Avontuur beginnen! Dit avontuur houdt voor ons in dat we voor 4 maanden gaan studeren aan de Turku University of Applied Sciences, in Salo, Finland. Dit houdt onder andere veel verpleegkundig gerelateerde vakken in, medische en medicatie-kennis, een lading lessen 'Finnish for Beginners' en Engelse lessen waarin we ons Engels kunnen bijschaven door onder andere het geven van presentaties en het voeren van debatten. Daarnaast zullen wij met z'n vijven een onderzoek gaan doen. Over de precieze invulling hiervan wordt nog hard gebrainstormd. En als laatste hopen we gewoon goed te kunnen genieten van het land, de (hopelijk) mooie natuur, elkaar en onze (hopelijk) gezellige internationale mede-studenten! Tussendoor hopen we jullie door middel van deze site een beetje op de hoogte te kunnen houden!

Actief sinds 26 Juli 2010